index » Turmericul


Turmericul – condiment cu valenţe terapeutice

 
        Primul meu contact cu extractul de turmeric a fost cu ocazia unui produs pentru atenuarea inflamaţiilor articulare care conţinea şi această componentă. Am sesizat un efect comparabil cu unele inflamatoare gen celebra aspirina de tip nesteroidian. Ulterior am urmărit şi o „agitatie” stiinţifică  în jurul turmericului acesta fiind tratat tot mai des ca o posibila alternativă naturală în diferite afecţiuni.  mai degrabă a început să fie descris ca remediu decât ca „banal” condiment. Acum trebuie să recunoaştem că multe condimente sunt plante aromatice cu certe calităţi terapeutice , şi ele studiate destul de bine , de exemplu cuişoarele, menta, scorţişoara, rozmarinul, diferitele varietăţi de cimbru , etc. etc....  Observând că preparatele pe bază de curcumină care este substanţa de bază care a atras atenţia din turmeric au efecte repetate asupra inflamaţiilor articulare mi-am propus să adun unele date care să dovedească calităţile acestuia.

 Ce este turmericul ?

Turmericul
Imagine: SOMMAI / FreeDigitalPhotos.net
(http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2685)

    Denumită şi curcumă turmericul (Curcuma longa, Curcuma Domestica) este o plantă cunoscută de mii de ani dar cultivată mai intens odată cu interesul crescând pentru condimentele asiatice ale lumii din „vest” europene şi americane.  Planta care se inaltţă la circa 1 m dar poate depăşi uşor 2m în înălţime  ne pune la dispoziţie  rădacinile (rizomul) spre a fi folosite sub formă de pulbere .  Praful de curcumă poate fi utilizat atât singur cât şi în amestec cu alte condimente cu care formează celebrul condiment curry. 

        Confuzii

       Nu trebuie să facem unele confuzii pe care le-am întâlnit destul de des. O primă confuzie este asocierea sa cu şofranul .  Şofranul (Crocus sativus) prezintă asemănări cu turmericul doar prin ... culoare. Culoarea predominant galbenă a făcut ca turmericul să fie considerat ca un înlocuitor al şofranului ; mai ales că şofranul  este foarte scump - de fapt considerat cel mai scump condiment . De aici şi denumirea pe care o varietarte de  curcumă  o mai are si anume  ... şofran de India (Curcuma alismatifolia). Şi cu acesta din urmă este confundat câteodată turmericul. Curcuma longa , Curcuma alismatifolia, Curcuma aurantiaca, Curcuma burttii, Curcuma chuanezhu, Curcuma comosa, Curcuma domestica, Curcuma euchroma, Curcuma grandiflora, Curcuma kwangsiensis, Curcuma longa, Curcuma neilgherrensis, Curcuma purpurascens, Curcuma rubescens, Curcuma sylvatica, Curcuma yunnanensis, Curcuma zedoaroides ... sunt specii din familia Zingiberaceae care au în comun posibila utilizare drept condiment si efectele asupra intensificării activităţii colecistului de exemplu.

  La randul său există curry sub formă de amestec de condimente cum am spus dar şi ca planta (Murraya Koenigii) din familia pătrujelului (desigur mai îndepărtată). Şi aici pot exista confuzii... frunzele de curry fiind un condiment diferit cu aroma mai degraba citrică de mandarine spre deosebire de tăria curry ca amestec de turmeric şi alte plante pe care unii îl percep iute-picant cu tente dulcege .

 
    Consideraţii nutriţionale

          Rădăcinile de turmeric sunt  bogate în glucide  (chiar mai mult de 20 %,  acizi grasi (10-15%) şi substanţe proteice (pâna în 10 %). Conţinutul în vitamine nu este prea bogatse remarcă un conţinut de vitamina K şi mai ales C ( 100g pot asigura cca 40 % din necesarul zilnic) . Ca minerale excelează printr-un un conţinut important de fier , de potasiu şi calciu, mai remarcandu-se magneziul, zincul,  seleniul ( cam 10%/100g din necesarul zilnic) şi manganul. Fibrele solubile sunt şi ele din abundenţă.

   Una peste alta din punct de vedere nutritiv poate asigura mai bine de 340 kcal/100g !  Ca aliment poate fi folosit în cantităţi importante drept condiment în diferite preparate orientale conţinutul nutritiv poate fi apreciat ca important.

 Pe lângă cele amintite turmericul mai conţine uleiuri volatile şi flavonoide. Dintre flavonoide cea mai importanta este curcumina. care se estimează a fi între 0,5 si 6% din radacinile uscate. Ea determina si culoarea galbenă pentru care curcumina este renumită.

  >>>>---> continuare


*
Surse informaţionale  si bibliografie:





 *

  ** *